UTPLASSERING HOS RAYON

fredag 21. januar 2011

teorioppgave

1.
Hva menes med at raske endringer i teknologi og samfunn fører til endringer i hvordan medieprodukter blir laget – redegjør for det historiske bildet fra 1990 og frem til i dag, bruk gjerne folks kompetanse på arbeidsplassen som sparringspartner.

raske endringer i teknologi finner vi hele tiden, programmer blir bedre, nye spill, nye programmer, oppdateringer, nye maskiner blir lagd osv. vi er i en tidsalder der teknologien stadig blir bedre av at maskiner blir mindre og blir mer effektive. et eksempel på dette er en datamaskin, som hvert år blir mindre med større kraft. en syltynn mac laptop klarer idag oppgaver, som man i 1990 ville trengt 20 feite pcer for å utføre samme oppgave. bildet i film ser mye bedre ut idag fordi man har mer plass til å legge mer informasjon i platen, blu-ray filmer har ca dobbelt med kapasitet som en dvd, dermed er det plass til større bilder og bedre lyd.
Vi kan merke at det er mye stress å ha en 5 år gammel dell laptop når man jobber med tunge grafiske arbeider, gjerne flere oppgaver samtidig og at man heller ikke har det nyeste av programvarer. I rayon bruker dem mac som er up-to-date og de har nyeste adobe-pakken, det er utrolig viktig i en bedrift som skal utføre jobber av ytterste kvalitet og for at jobbene skal være up-to-date.

2.
Når du jobber innenfor det mediet hvor du er utplassert observerer du arbeidsprosessen. Hvilke virkemidler blir tatt i bruk for å oppnå folks oppmerksomhet – du kan bruke et konkret oppdrag/sak du har jobbet med i bedriften som eksempel.

I rayon stekker kompetansen seg bredt og utfører hele grafiske profiler for store organisasjoner, de bruker flere mediekanaler for å få frem budskapet som kunden ønsker å bli framstilt som. Vi har vært med på åjobbe i flere kampanjer de har hatt med flere kunder og hjulpet med å målgrupper, skisser, koding, ideer og vi fikk tilogmed prøve og styre et eget prosjekt med en reel kunde som vi fortsatt driver med. det som er viktig å tenke på i et oppdrag fra en kunde er:
- hvordan vil avsender fremstille seg for målgruppen
- hvilken målgruppe skal det satset på
- hvilke sterke sider har avsender
- hvilke mediekanaler skal det satset på
- identitet
dette er noe av det viktigste man bør tenke på i forarbeidet.

3.
Skal oppgaven/saken du har jobbet med publiseres i flere medieprodukter – evt hvilke – og hvordan tilrettelegges oppgaven/saken til dette formål?

Vi har arbeidet med flere prosjekter i år, for eksempel noen detaljer i profilen til UiN som nettopp ble lansert. Disse har blitt brukt både på trykk i studiekatalog, brosjyrer, annonser, plakater etc. og brukes også på skjerm. Profilen vi laget for Master Autolakk skal brukes på skjerm (nettside) og på trykk på visittkort etc. Når man lager visittkort for trykking er det viktig å huske på at alle farger skal være i CMYK, og det er viktig og rette linjer og bruke bleed.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar